Inga vinnare, det är bara så



2010/2011. Bekräftelsehora var mitt mellannamn och mina val var någon annans. Jag var en mesig liten sill som följde strömmen, en sill som egentligen var en glad lax som ville åt andra hållet.

Det är lätt att ångra sådant som hänt, att ta på sig skulden över saker som gick fel, saker man sa eller gjorde. Men vad är det för vits med det egentligen? Utan de nya erfarenheterna hade man kanske inte lärt sig någonting alls. Livet hade varit lika spännande som färgen beige är extrem, en gråskala utan färgklickar. Så menlöst och tråkigt - men ack så enkelt.

"Det är dina val som definierar dig som människa" var det en som sa till mig. Nja, jag håller inte riktigt med. Det är SÅ lätt att välja fel, att vilja välja fel, på grund av omständigheterna och den situation man råkar befinna sig i. Så på sätt och vis är allting en gråskala, ingenting är svart eller vitt.

Jag skulle vilja säga att det viktigaste är hur man känner inför sina val när de redan är gjorda, när det är för sent. Jag vill tror att ett dåligt val kan ursäktas om man efteråt ärligt kan säga att man ångrar det, att man är ledsen. Sedan behöver man ju inte vältra sig i självömkan på grund av ett snedsteg, men kanske be om ursäkt om det sårat någon annan, och svårast av allt - acceptera det för sig själv. För vi är ju redigt bra på att göda den lille ångestklumpen i magen, tänka att "Jo, nu lägger jag mig platt på marken och låter folk trampa på mig, för jag förtjänar det". Jag vet, jag gör likadant.

När jag ser att mina vänner låter människor sätta sig på dem, kanske för att de gjort fel en gång, då blir jag flyförbannad. Inte på vännera, utan på att någon ens kan tänka tanken att behandla en annan människa så illa. Det värsta är dock när vännerna inte gör motstånd utan tycker att de förtjänar att bli behandlade som hundbajs på trottoarkanten. HUNDBAJS. Mina fina, älskade vänner. Tyvärr är det lättare att se saker i dess rätta form när man inte befinner sig mitt i stormens öga, när man ser att det finns olika sätt att se på saken. PERSPEKTIV.

Bättre fly än illa fäkta. Bättre fäkta illa än fly.

/F


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0